Een ziekenhuis. Een mooie zaal. Een groep met zo'n 50 zorgprofessionals. Allerlei achtergronden: van verpleegkundigen tot artsen tot managers tot verloskundigen. Intrinsieke motivatie om beter met elkaar te communiceren over moeilijke situaties. Achterdocht is er ook, over intenties. De roze olifant. Diep verlangen om elkaar beter te verstaan. Understanding, dat is meer dan elkaars woorden begrijpen. Dat gaat ook over begrip en gehoord worden, er mogen zijn met alle verschillen in inzicht of visie op de zorg. Een mooie avond wordt het. De inzet en motivatie om elkaar beter te leren kennen, groeit. Sterker nog, dat blijkt een behoefte te zijn.
En dan wil je ook wel weten: WAAROM doe jij het eigenlijk zus of zo. En waar is dat op gebaseerd? Dat vergeten we soms om met elkaar te delen: The Why, waarover Simon Sinek zo'n goed boek heeft geschreven. Zeker in de zorg heeft élke professional namelijk wel een antwoord op het waarom van diens handelen. Daar liggen kernwaarden onder, behoeftes, geloof en visie.
Dus..een gesprek faciliteren over ieders kernwaarden. Rondwandelend, kiezen uit de enorme waaier aan waarden die je belangrijk zou kunnen vinden. En dan daarover met elkaar in gesprek. Want waarom kies je deze waarden voor jezelf? Waarom zijn die zo belangrijk voor jou, als mens en als professional? Vanuit deze vragen vloeien mooie en constructieve gesprekken voort. We kunnen zelfs als groep komen tot een top 3. Niet zo heel ingewikkeld, maar wel verbindend. Want wat blijkt, veel mensen hebben behoefte aan hetzelfde. En als je die met elkaar deelt...ontstaat er zomaar verbinding: 'oh, jij ook?' & 'goh dat vind ik nou ook'. & 'ja, dat is voor mij ook zo belangrijk'. Van die dingen...
Kernwaarden bespreken verbindt! Goed voor de teamspirit.
Inspirerend om te mogen faciliteren!
Reageer
Door op Verzenden te klikken gaat u akkoord met onze Privacyverklaring (AVG)